dinsdag 18 december 2012

Een compliment verwent

Eén van de dingen die we over het algemeen graag ontvangen, zijn complimenten. Een complimentje over je werk waar je ontzettend je best op hebt gedaan, een outfit waar je een middag voor door de stad geslenterd hebt of over een maaltijd die je bereid hebt voor een vriendin. Het is altijd fijn om waardering te krijgen.
Het in ontvangst nemen van complimenten is ook een kunst op zich. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik een complimentje afwijs of het probeer te relativeren.

“Heb je nieuwe kleren?”
“Nee hoor, een paar weken geleden gekocht.”

Waarom ik dit doe weet ik eigenlijk niet. Het is toch eigenlijk veel leuker om even stil te staan en er volop van te genieten? Wat is er beter voor je zelfvertrouwen? Volgens opvoedkundigen hebben kinderen baat bij minimaal tien complimenten per dag. Het krijgen van complimenten is voor kinderen enorm belangrijk om hun zelfvertrouwen te ontwikkelen. Als je het mij vraagt geldt dit niet alleen voor kinderen.

Wie zelf complimenten geeft, zal ze ook ontvangen! Het kan al in kleine gebaren zitten: een glimlach, een knipoog of schouderklopje. Een kleine moeite, een groot en warm gebaar.


'Lettering' by Chris Ballasiotes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten