vrijdag 7 juni 2013

Gastblogpost - Postvriend

In deze blogpost het woord aan Anneke. Anneke heeft kort geleden haar project 'Postvriend' gelanceerd. Omdat we helemaal blij worden van haar project, een gastblog van haar. Geniet van een goede kop thee en laat je mee nemen in de wereld van Anneke.

Hallo allemaal
Mijn naam is Anneke Simons en ik ben initiatiefneemster van Project Postvriend. De lieve dames van Theeduif nodigden mij uit om een gastblog te schrijven over Postvriend. Graag vertel ik jullie wat meer over dit project. Project Postvriend is een initiatief dat zich inzet om de eenzaamheid in de samenleving te verkleinen. Dit proberen we te doen door middel van het versturen van post naar mensen, die wel een verrassing op de deurmat kunnen gebruiken.

Eenzaamheid
Eenzaamheid komt veel voor in onze samenleving. 1 op de 3 Nederlanders geeft aan zich wel eens eenzaam te voelen. We leven in een individualistische maatschappij waar contact met anderen vaak met haast en weinig aandacht gebeuren. Vlug een sms’je i.p.v. even uitgebreid bijkletsen met een vriendin. Vlug even naar die buurman zwaaien i.p.v. even vragen hoe het met hem gaat. Vlug een tweet of facebook-update i.p.v. een brief voor je tante die aan de andere kant van het land woont.

Websites waar je nieuwe mensen kunt leren kennen of vriendschap kan zoeken schieten uit de grond, omdat het blijkbaar heel lastig en/of spannend is dit buiten het internet om te doen. Door de vele bezuinigingen binnen de zorg en hulpverlenging wordt het voor organisaties en instanties steeds lastiger om zich bezig te houden met deze problematiek. Daarbij rust er nog steeds een vrij groot taboe op het thema eenzaamheid. Veel mensen vinden het lastig dit aan te geven of hierin actie te ondernemen. Omdat eenzaamheid vaak voorkomt uit een tekort aan persoonlijk contact is post versturen een hele mooie manier om te proberen deze eenzaamheidsgevoelens te verminderen. We proberen dan ook een brug te bouwen tussen mensen die zich eenzaam voelen en anderen. Dit is een laagdrempelige manier om eenzaamheid bespreekbaar te maken en nieuwe contacten te leggen. Door middel van het verzenden van een kaartje of brief kan men een persoon die eenzaam is het gevoel geven dat er aan hem of haar gedacht wordt. We laten hen op die manier weten dat ze niet alleen zijn.

Bezorg een beetje geluk door de brievenbus!
Wanneer je door omstandigheden het lastig vindt/is om sociale contacten te onderhouden is het des te bijzonder wanneer er iemand aan je denkt en je per post laat weten dat ze je niet vergeten zijn. De kracht van een kaartje ligt mijn inziens in het persoonlijke aspect daarvan. Iemand kiest speciaal voor jou een kaart uit, neemt zich tijd om er een boodschap op te schrijven, koopt een postzegel en wandelt naar de brievenbus. Er zit dus veel aandacht en tijd in dat éne kaartje dat door je brievenbus valt. Dat iemand zich die moeite neemt is heel bijzonder. Voor mensen die eenzaam zijn is het arriveren van de post dan ook vaak het hoogtepuntje van de dag. Zeker als daar een gezellig kaartje tussen zit.

De kracht van een kaartje
Zelf ben ik al vele jaren chronisch ziek en met name in de beginperiode heb ik de kracht van een kaartje mogen ervaren. Wanneer ik dagenlang geen bezoek kon ontvangen, was het vaak de post die mij deed opvrolijken. Liggend in bed wachtte ik dan op het geklepper van de brievenbus en de stappen van mijn moeder op de trap die me de post boven bracht. Nu het met mijn gezondheid wat beter gaat ben ik al langere tijd op zoek naar iets dat voor mij, ondanks mijn beperkingen door het ziek zijn, haalbaar is om te doen. Ik wilde graag iets voor anderen kunnen betekenen, maar het moest ook mogelijk zijn om dit op slechte dagen vanaf de bank of vanuit bed te ondernemen. Omdat ik zelf vaak post verstuur en daar de kracht van heb mogen ervaren leek het me mooi om daar iets mee te doen. Zo is Project Postvriend ontstaan. Samen met jullie probeer ik op deze manier, door middel van een klein gebaar, een verschil te kunnen maken voor mensen die zich eenzaam voelen.

Doe jij mee?
Wil je graag meedoen met Postvriend? Ben je of ken je iemand die eenzaam is? Iemand die wel een verrassing op de deurmat kan gebruiken? Of wil je graag post verzenden naar mensen die zich eenzaam voelen? Iemand verblijden met de kracht van een kaartje? Neem dan contact op via mijn website of via mail.

Een mooie spreuk, wens of een tekeningetje
Vindt je het lastig om te schrijven met iemand die je niet persoonlijk kent? Het kan vaak heel eenvoudig zijn. Hier volgen enkele tips:
  • Hou het licht en positief. 
  • Schrijf een kattebelletje. Schrijf over wat voor weer het is, welke boodschappen je hebt gedaan of welke vogel je vanmiddag in de tuin hoorde fluiten.
  • Kies een mooie spreuk, gedichtje of boodschap uit en schrijf deze op de kaart.
  • Vraag hoe het met de ander gaat, wat hij/zij gedaan heeft. Wees niet bang, vragen staan vrij. Durf een ander te leren kennen!
  • Schrijf wat je de ander zou toewensen..
  •  Beschrijf jezelf, geef de ander een beeld van wie je bent. Misschien door het simpele feit dat je twee katten hebt en je dolt bent op die twee mormels.
  • Schrijf over de kleine geneuten van het leven. Er zit zoveel moois in ieders dag. Waar geniet jij van? Grote kans dat je daar overeenkomsten vindt tussen jou en de ander.
  • En als je niet weet wat te schrijven, dan maak je toch gewoon een tekeningetje!
Het gaat om persoonlijke aandacht, een hart onder de riem, een opkikkertje door de brievenbus. Maak contact met een kaartje en de wereld wordt een klein beetje minder eenzaam!

Hartelijke postgroeten,
Anneke

P.S. Ik ben 8 en 9 juni aanwezig tijdens de Geluksroute in Eindhoven. Voor de prijs van een postzegel (55 cent) ontvang je een gefrankeerde kaart. Schrijf er een mooie boodschap of spreuk op en verblijd iemand met een momentje aandacht. Kaarten mogen in de Postvriend-brievenbus. Geluk past ook in een envelopje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten